Марія Сігетій: Чому конкурси на посаду директора школи є важливими для Закарпаття і як це впливає на якість освіти

В умовах воєнного стану освітня система України, зокрема й у Закарпатті, продовжує працювати, зустрічаючись з новими викликами. Одним із ключових аспектів, який безпосередньо впливає на якість освіти, є призначення керівників закладів освіти — директорів шкіл.

Хочу наголосити, що проведення конкурсів на ці посади є не просто можливістю, а критично важливим інструментом для підвищення стандартів освіти та розвитку громад.

Чи потрібні конкурси в умовах воєнного стану?

Чинне законодавство не вимагає проведення конкурсів на посади директорів шкіл під час воєнного стану, проте засновники закладів (сільські, селищні та міські ради) мають право їх організовувати. Це право – а не обов’язок, але я переконана, що конкурси варто проводити навіть у таких умовах.

Згідно з Законом України «Про повну загальну середню освіту», призначення директорів за конкурсом забезпечує прозорість процесу та дозволяє вибрати найдостойнішого керівника. Особливо зараз, коли на керівників освітніх закладів лягає відповідальність за адаптацію шкіл до складних умов воєнного часу, конкурсна система стає важливим механізмом вибору лідера, здатного управляти школою ефективно.

Які переваги конкурсів?

1. Прозорість і справедливість

Конкурсний відбір — це насамперед прозорість. Громада має можливість брати участь у процесі, спостерігати за етапами конкурсу і розуміти, що призначення відбувається на основі заслуг, а не за особистими зв’язками. Це підвищує рівень довіри як до директора, так і до освітньої системи загалом.

2. Запобігання корупції

В умовах конкурсу знижується ризик корупційних призначень. Обираються ті кандидати, які дійсно мають необхідні компетенції, бачення розвитку закладу освіти та відповідні моральні якості. Це особливо важливо для громад Закарпаття, де питання чесності та прозорості в управлінні є критичним для розвитку освіти.

3. Вибір лідера, здатного до інновацій

Директор закладу освіти — це не лише адміністратор. Це лідер, який здатний мотивувати вчителів, співпрацювати з громадою і впроваджувати нові ідеї, адаптуючи освітній процес до сучасних реалій. Конкурсна система дає можливість оцінити лідерські якості кандидатів, їхнє стратегічне бачення та вміння працювати в кризових умовах. Це дає змогу громаді обрати людину, яка готова розвивати школу.

4. Підтримка високих стандартів освіти

Для нас у Закарпатті важливо, щоб наші школи продовжували забезпечувати високий рівень освіти навіть під час війни. Конкурс дозволяє обрати керівника, який має чіткий план розвитку закладу та готовий впроваджувати інновації для покращення освітнього процесу. Це сприяє покращенню результатів учнів і підтримці високих стандартів навчання.

Як це відбувається? Основні етапи конкурсу

Процес проведення конкурсу на посаду директора регламентується статтею 39 Закону України «Про повну загальну середню освіту». Він включає такі етапи:

1. Оголошення конкурсу

Засновник закладу (сільська, селищна або міська рада) публікує оголошення про конкурс на своєму офіційному вебсайті та інших доступних ресурсах.

2. Формування конкурсної комісії

Комісія формується з представників громади, освітян і незалежних експертів. Це важливо для об’єктивного та неупередженого вибору кандидатів.

3. Подання документів кандидатами

Кандидати подають необхідні документи, що підтверджують їхню кваліфікацію, мотиваційні листи та план розвитку закладу.

4. Етапи оцінювання кандидатів

Кандидати беруть участь у тестуванні на знання законодавства, представляють свої плани розвитку закладу освіти та проходять співбесіду, де оцінюються їхні управлінські навички.

5. Оприлюднення результатів

Після завершення конкурсу комісія оголошує переможця, який призначається директором закладу на строк до шести років (для тих, хто вже працював) або на два роки для тих, хто призначається вперше.

Конкурс — це крок до якісного управління

Як начальниця управління Державної служби якості освіти в Закарпатській області, я переконана, що проведення конкурсів на посаду директора початкової школи, гімназії, ліцею — це важливий крок до підвищення якості освіти. 

Конкурс дає можливість кожному кандидату проявити себе, а громаді — обрати найкращого з них. Це не просто про прозорість чи запобігання корупції, а про вибір лідера, який готовий вивести заклад освіти на новий рівень.

Закликаю громади Закарпаття активно підтримувати проведення конкурсів. Це ваш шанс вплинути на розвиток освіти у своєму регіоні та забезпечити найкращі умови для навчання дітей. Так ми можемо зробити наші школи сильнішими і готовими до будь-яких викликів.