Андрій Ковач про цифровізацію Хустської громади: нові можливості для мешканців
Цифровізація є важливим кроком у розвитку місцевих громад по всій Україні. Вона дозволяє не лише спростити адміністративні процеси, але й значно покращити якість життя мешканців, забезпечуючи доступ до державних послуг, а також дає змогу підприємцям і громадянам ефективніше взаємодіяти з органами влади.
Хустська громада, як і багато інших, активно впроваджує цифрові технології, орієнтуючись на зручність і ефективність для своїх жителів. У розмові з Андрієм Ковачем, заступником міського голови, ми дізналися про ключові етапи цього процесу.
ЧОМУ ЦИФРОВІЗАЦІЯ ВВАЖАЄТЬСЯ НЕОБХІДНОЮ ДЛЯ СУЧАСНИХ ГРОМАД?
Цифровізація громади – процес, що дозволяє інтегрувати сучасні технології у різні сфери життя громади. Це не просто тренд, це справжня потреба для розвитку сучасної громади.
Цифровізація – це насамперед про відкритість громади для її мешканців. Вона забезпечує двосторонній зв’язок між керівництвом громади та жителями, допомагаючи краще розуміти їхні потреби і запити, а також знаходити оптимальні шляхи для їх реалізації. Чим легше мешканцям взаємодіяти з керівництвом, тим ефективніші управлінські рішення.
Крім того, цифровізація – це не лише про зручне надання послуг у поточний момент. Вона також стосується стратегічного бачення розвитку громади.
Завдяки цьому громади стають більш гнучкими, інноваційними та здатними ефективно реагувати на сучасні виклики: демографічні зміни, економічні проблеми, екологічні питання тощо.
Головна мета цифровізації ТГ – забезпечити комфортне, швидке і прозоре надання послуг та полегшити участь мешканців у житті громади. Завдяки цифровим рішенням, громадяни можуть зручно подавати звернення, записуватись на прийом, отримувати довідки або інформацію про роботу органів місцевої влади онлайн.
Хотів би нагадати, що цифровізація громад була пріоритетом уряду ще до повномасштабного вторгнення. Зараз її актуальність ні скільки не втратилася, навпаки в умовах обмеженості ресурсів, вона є як ніколи необхідною для їх раціонального розподілу та отримання максимальної користі.
ЯКИЙ РІВЕНЬ ЦИФРОВІЗАЦІЇ НАШОЇ ГРОМАДИ СЬОГОДНІ?
На жаль, вимушений констатувати, що рівень цифровізації нашої громади залишається доволі низьким. Нам потрібно проробити багато роботи, щоб досягти бажаного. Розуміємо, що перед нами – великий шлях, і насамперед необхідно оновити обладнання, яке дозволить забезпечити впровадження цифрових інструментів. До прикладу локальна мережа Хустської міської ради була побудована у 2007 році, з того часу вона не модернізувалася та не ремонтувалася. Звичайно, з того часу рівень розвитку технологій надзвичайно зріс, і треба було крокувати в ногу з часом, а не допускати все до такого стану як зараз.
Також нам слід забезпечити доступність сучасних технологій для кожного жителя громади, впровадити зручні цифрові сервіси, а також побудувати ефективну систему електронного урядування. Проте ми маємо чіткий план дій і рішучість змінити ситуацію на краще.
ЯКІ ОСНОВНІ ПРОЄКТИ У СФЕРІ ЦИФРОВІЗАЦІЇ ВИ Б ХОТІЛИ ВИДІЛИТИ?
Одним з головних проєктів є впровадження геопорталу, де можна буде побачити великий масив інформації на мапі громади: генеральний план, план зонування, податкові зони, місця паркування, містобудівні умови й обмеження та багато іншої інформації, яка надасть можливість оперативно оцінювати поточний стан справ у громаді.
Ми також працюємо над впровадженням електронної системи документообігу, щоб скоротити час обробки запитів. Отримати послугу за декілька днів чи навіть годин уже не мрія, а реальність сьогодення. Система електронного документообігу – це основа, на якій тримається майже вся система цифровізації громади.
Особливу увагу приділяємо цифровій безпеці, адже захист персональних даних містян є одним із наших пріоритетів. Наразі ми впроваджуємо комплекс заходів, щоб убезпечити всі електронні системи та сервіси від можливих кібератак та витоків інформації. Зокрема, ми використовуємо багаторівневу систему шифрування даних, що значно ускладнює доступ для сторонніх осіб. Окрім цього, кожен цифровий сервіс міської інфраструктури проходить регулярний аудит на вразливості, що дозволяє вчасно виявляти та усувати потенційні загрози.
ЯКИЙ ВПЛИВ ЦИХ ІНІЦІАТИВ НА ПОВСЯКДЕННЕ ЖИТТЯ МЕШКАНЦІВ?
Моя мета – зробити так, щоб містяни відчули реальне полегшення у розв’язанні щоденних питань. Хочемо мінімізувати черги в установах, скоротити час на отримання послуг і зменшити бюрократію. Наприклад, завдяки цифровим рішенням людям не потрібно буде звертатися до міської ради, щоб дізнатися який перелік документів необхідний для отримання тієї чи іншої послуги або записатися в чергу, це можна буде зробити онлайн, перебуваючи вдома. Такі рішення спрощують життя, економлять час і знижують рівень стресу, пов’язаного з бюрократичними процедурами.
ЩО, НА ВАШУ ДУМКУ, Є НАЙБІЛЬШИМИ ВИКЛИКАМИ НА ЦЬОМУ ШЛЯХУ?
Цифровізація – це довготривалий і багатогранний процес, і на цьому шляху є чимало викликів.
Першим і найбільшим викликом для нас є те, що нам потрібно впроваджувати все з самого початку. У той час як наші колеги, до прикладу з Вінницької та Мукачівської громад, працюють у цьому напрямку з 2009 та 2015 року відповідно, то ми починаємо лише тепер. Нам доводиться надолужувати все це: оновлення обладнання, навчання спеціалістів, пошук партнерів та коштів тощо. До прикладу, лише на облаштування серверної кімнати у нас пішло понад два місяці, а це тільки перший етап.
Одним з викликів також є фінансування ІТ-проєктів. Впровадження сучасних технологій вимагає інвестицій: від закупівлі обладнання та розробки програмного забезпечення до постійного обслуговування та оновлення систем. Шукати джерела фінансування та залучати партнерів – одне з наших основних завдань.
І, звісно, не можна забувати про культурний аспект. Часто працівники ради та мешканці громади не готові одразу переходити до цифрових послуг, бояться їх використовувати або не знають, як це зробити. Тому ми активно працюватимемо над підвищенням цифрової грамотності населення, проводимо інформаційні кампанії та навчання, щоб допомогти людям комфортніше відчути себе у новому цифровому середовищі.
Усі ці виклики потребують часу, ресурсів та ефективного управління. Але ми впевнені, що поступово зможемо подолати ці труднощі, щоб створити сучасне, комфортне цифрове середовище для нашої громади.
ПІДСУМОК
Цифровізація стає реальністю для нашої громади, і вже зараз багато послуг стають доступнішими для кожного мешканця. Основне завдання нашої команди з цифровізації – зробити так, щоб технології дійсно спрощували життя громади і приносили користь у кожен дім.
Розмовляла Владислава КАЛИНИЧ